ÓVODAPEDAGÓGUSOK ELLENŐRZÉSE, ÉRTÉKELÉSE
A helyi program értékelése
5.2. ÓVODAPEDAGÓGUSOK ELLENŐRZÉSE, ÉRTÉKELÉSE
Ellenőrzést, értékelést végzők: alkalmazottak (önértékelés)
óvodavezető
óvodavezető helyettes
minőségügyi megbízott
team vezetők
szaktanácsadók (felkérésre)
szakértő (országos listáról)
partnerek (elégedettség, elégedetlenség mérés során)
Az ellenőrzés, értékelés célja:
- A nevelési program végrehajtásának és beválásának ellenőrzése.
- A pedagógiai munka színvonalának emelése.(minőségbiztosítás)
- Innovációs folyamat biztosítása.
Az ellenőrzés, értékelés feladata:
- A pedagógiai értékek megtalálása, megerősítése, elterjesztésük (megbízás előadásra, felkérés bemutatóra, teamvezetői -, mentori javaslat, továbbképzés).
- Az előforduló hibák javítása, hiányok pótlása, javaslattétel, segítségnyújtás, feladatmeghatározás (javaslat önképzésre, továbbképzésre, szakirodalom ajánlás).
Az ellenőrzés, értékelés formái:
- Önellelőrzés, önértékelés
- Vezetőségi ellenőrzés, vezetőségi értékelés
Az ellenőrzés, értékelés területei:
- Adminisztráció ellenőrzése: csoportnapló (nevelési terv, tanulás tervezése, egyéni fejlesztés terve), mulasztási napló, nevelési évenként három alkalommal.
- Gyakorlati munka ellenőrzése:
Az ellenőrzés módszere:
- látogatás,
- vizsgálat,
- mérés
Az értékelés formái:
- Írásban készült jelentés, beszámoló, minősítés.
- Ellenőrzés után megbeszélés az érintettek körében.
- Az éves munka átfogó elemzése, értékelése az évzáró nevelőtestületi értekezleten.
- Az előző nevelési év értékelése és feladatmeghatározás a következő évre a szeptemberi évnyitó értekezleten (éves munkaterv elfogadása).
Pedagógiai információk átadásának formái:
- nevelőtestületi értekezlet,
- nevelőtestületi megbeszélés kéthetente egy órában,
- szakmai team ülések havonta egy alkalommal,
- csoportmegbeszélések,
- hospitálás (pedagógusonként minimum egyszer egy nevelési évben)
5.3. A HELYI PROGRAM ÉRTÉKELÉSE
A helyi program bevezetése után elemeznünk, értékelnünk kell, hogy bevált-e a program.
Célszerű az első nevelési év végén, majd pedig a nevelési ciklus végén átfogó elemzést készítenünk. A nevelőtestületnek értékelnie kell, hogy:
- helyesek-e a célok, követelmények,
- megfelelőek-e a fejlesztést szolgáló tevékenységek,
- a feltételek alkalmasak-e a célok eléréséhez,
- milyen a nevelési keretek szervezettsége,
- szinkronban vannak-e a részterületek?
Az értékelés módszerei:
Megfigyelő lapokon rögzítjük a csoportban végzett vizsgálat alkalmával tapasztaltakat:
- az óvónő mesterségbeli tudásáról
- a gyerekek képességfejlődéséről
A gyerekek iskolai előmenetelének követő vizsgálatát évente elvégezzük két általános iskolában kérdőíves módszerrel.
Két évente mérjük a szülők, gyerekek, alkalmazottak elégedettségét, elégedetlenségét és igényeit.
Évente felülvizsgáljuk a program megvalósításának személyi- és tárgyi feltételeit (költségvetés készítés, beiskolázási terv, beszámoló)
A partnerközpontú működés fejlesztése során évente elvégezzük kapcsolataink állapotvizsgálatát, a fejlesztés érdekében intézkedési tervet készítünk.
A helyi nevelési programot módosítani kell, ha:
- megváltozik a szociokulturális háttér,
- megváltozik a fenntartó,
- megváltoznak az intézmény belső erőforrásai
- megváltozik az országos vagy helyi szabályozó (törvény, rendelet).
A nevelési program módosítását írásban kezdeményezheti:
- a nevelőtestület ( 50 %-a)
- a vezetőség
- a fenntartó
A programot és annak módosításait a nevelőtestület készíti el és fogadja el, a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé. Elfogadás előtt a programról ki kell kérni az óvodaszék írásos véleményét. Jóváhagyás előtt a fenntartónak közoktatási szakértő véleményét kell beszerezni. A program jóváhagyás után lép érvénybe. Érvényességi ideje 20……….ig tart.
A helyi nevelési program egy-egy példányát el kell helyezni:
- a fenntartónál
- az óvodavezetőnél
- az óvodai csoportokban a pedagógusok használatában
- az intézmény könyvtárában.
A programmal kapcsolatosan részletes felvilágosítás kérhető az óvodavezetőtől, előzetes bejelentkezés alapján, munkanapokon 8 és 16 óra között.
A helyi program rövidített változatát át kell adni a közvetlen partnereknek is:
- körzeti bölcsőde
- körzeti általános iskolák
- Nevelési Tanácsadó
- Szülőknek elhelyezve az óvoda bejáratánál
A helyi programról információk olvashatók az www.kir.hu internetes oldalon.
A Mozgás, Anyanyelv, Környezet Képességfejlesztéssel (MAKK) helyi nevelési program a Csicsergő Óvoda nevelőtestületének közös szellemi terméke, engedély nélkül felhasználni, másolni nem szabad!
|