ELLENŐRZÉS, ÉRTÉKELÉS, MÉRÉS
A gyermekek fejlődésének ellenőrzése, értékelése
5. ELLENŐRZÉS, ÉRTÉKELÉS, MÉRÉS
5.1. A GYERMEKEK FEJLŐDÉSÉNEK ELLENŐRZÉSE, ÉRTÉKELÉSE
Az értékelés fontos eszköze a személyiségfejlesztésnek és a közösségformálásnak. Magatartásunkkal közvetlenül alakítjuk a gyermekek értékrendjét. Az értékelés során is érvényesítjük a differenciált egyéni bánásmód elvét. Fontos feladatunk minden gyermekben megtalálni a pozitívumokat, ezeket erősíteni, kialakítani a gyermek reális önértékelését, fejleszteni önbizalmát, oldani a szorongásokat, csökkenteni az agressziót. Pozitív értékeléssel erősítjük a helyes magatartást, a negatív viselkedés okait feltárjuk, s megtanítjuk a gyerekeknek a problémamegoldást, konfliktuskezelést. A gyermekkel való kapcsolatunk alapja az elfogadás, kölcsönös tisztelet, együttműködés. A közösségi életben ugyanakkor fontosnak tartjuk szabályok kialakítását, s azt, hogy azok betartása a gyermek belső igényéből eredjen.
5.1.1. Csoportnaplóban rögzítettek:
A gyerekek kor szerinti összetétele (október 1-i állapot)
Szokásrend és közösségi élet alakulása
Az óvoda helyi nevelési programja alapján minden csoportban az óvodapedagógusok megtervezik írásban - az adott gyermekek fejlettségét figyelembe véve – a közösségi nevelés céljait, feladatait és a megvalósításhoz szükséges tevékenységrendszert, a csoportközösség szokásait, balesetvédelmi teendőket.(szeptember 15-ig).
A terv tartalma:
- gondozási teendők, egészséges életmód alakításának feladatai
- játék
- közösségi nevelés
- munka jellegű tevékenység
A terv végrehajtását két ízben értékelik (január és május), s az elemzés alapján meghatározzák a további feladatokat.
Napirend
A tanulás tervezése
Éves tervet készítenek az óvónők tevékenységi formák szerint (mozgás, anyanyelv, környezet, ábrázolás, ének-zene, irodalom) nagycsoportban szeptember 15-ig, középső és vegyes csoportban október 1-ig, kiscsoportban november 1-ig.
Hetirend
A csoport heti ütemtervét komplex módon, képességfejlesztési területekkel, heti tapasztalatok utólagos rögzítésével készítjük el. (5.sz. melléklet)
A csoport dokumentációi között szerepel továbbá:
· szülői értekezletek jegyzőkönyvei jelenléti ívvel (min.3)
· a házirend ismertetését, átvételét igazoló szülői aláírások (első szülői értekezletet követően )
· szervezési feladatok, kirándulások, látogatások listája,
· fogadóórák táblázata (meghirdetett időpont, jelentkező szülő, megvalósulás )
5.1.2. Egyéni fejlődés dokumentálása
Mérési módszerek, eszközök
Az óvodás gyermekek személyiségének megismeréséhez és fejlesztéséhez méréseket végzünk. Az eredményes mérési eljáráshoz elengedhetetlen, hogy:
- a személyiség egészét átfogja,
- folyamatot képezzen (kitűnjön, hogy honnan hová jutott el a gyermek),
- egyéni fejlődési, érési tempót figyelembe véve értékeljük az eredményeket (pillanatnyi állapotot tükröz az eredmény, vannak gyorsabban ill. lassabban fejlődő gyermekek),
- több fajta módszerrel vizsgáljuk a gyermeket (reális képet csak így kaphatunk).
Módszerek: megfigyelés, interjú, beszélgetés, teszt.
Alkalmazott mérési módszerek korcsoportonként
Kiscsoportban:
Adatlapon rögzítjük a gyermek fontos adatait az első óvodai napon. (6.sz. melléklet)
A gyermek - és családja - megismerését szolgálja és a fejlesztés kiindulópontját képezi a gyermekről felvett anamnézis, ezért adatokat gyűjtünk a gyermek eddigi fejlődéséről, a család szerkezetéről, szokásairól az első hónapban. (7. sz. melléklet)
A differenciált egyéni bánásmód megvalósítása érdekében minden gyermekről írásban feljegyzéseket készítünk, melyben dokumentálják a csoportos óvónők az egyéni fejlődés ütemét, mértékét, s a fejlesztési feladatokat. A megtartott fogadóórákról feljegyzést készítenek(dátum, résztvevők, elhangzottak) (Nevelési évenként minimum három bejegyzés készül, melyhez segédlet a 8.sz. melléklet.)
Egyéni fejlettségmérő lapokat vezetünk a gyermek
· Mozgásfejlettségéről (2db)
· Finommotoros koordinációjáról
· Téri tájékozódásáról
· Testséma fejlesztésről
· Nyelvi kifejezőképességeiről
· Értelmi fejlettségéről
· Szociális érettségéről
· Szociális fejlettségről
három éven át (9.sz. melléklet Porkolábné Dr. Balogh Katalin nyomán és helyi mozgásfejlesztő team munkája) Az aktuális fejlettségi szintet rögzítjük (X jellel) óvodába lépéskor két hónapon belül, kis-és középső csoportban májusban, nagycsoportban januárban.
Mellékelünk egy rajzot, mely az emberábrázolás aktuális fejlődési szintjét mutatja.
Középső csoportban novemberben szociometriai vizsgálatot végzünk.
A csoport társas szerkezetét postás játékkal vizsgáljuk (Kósáné Ormai Vera- Porkolábné
Dr. Balogh Katalin – Ritoók Pálné)
Nagycsoportban
Feladatlapokkal vizsgáljuk a gyermekek
- megfigyelőképességét, következtetését, logikus gondolkodását;
- figyelemkoncentrációját;
- szem-kéz együttmozgásának fejlettségét.
A pedagógiai dokumentumok elkészítése az óvónő párok közös feladata.
Fogadóórán a gyerekről készült dokumentáció alapján a szülőt rendszeresen tájékoztatjuk a gyermek fejlődéséről.
Szeptemberben a nagycsoportosoknál dyslexia szűrést végez a logopédus.
November, december hónapban a pszichológus iskolaérettségi vizsgálatot végez, DIFER mérést, az óvodapedagógusok felkérésére.
|