A FEJLŐDÉS VÁRHATÓ JELLEMZŐI ÓVODÁSKOR VÉGÉRE
4.9. A FEJLŐDÉS VÁRHATÓ JELLEMZŐI ÓVODÁSKOR VÉGÉRE
JÁTÉK
- A gyerekek képesek az elmélyült, kitartó játékra.
- Képesek bonyolult építmények létrehozására.
- Ismert meséket dramatizálnak.
- Szerepjáték során elfogadják az alá-fölé- és mellérendelt szerepeket.
- Ismerik és betartják a játékszabályokat, képesek a vereség feldolgozására is.
Az önérdek és a csapatszellem érvényesítése megfelelő viselkedéskultúra betartásával folyik.
MOZGÁS
- A gyerekek szívesen, örömmel mozognak.
Képesek harmonikus, összerendezett mozgásra.
- A gyerekeknél kialakulnak a nagymozgások, a finommotorika, az egyensúlyérzék.
- Mozgásos játékok közben is betartják a szabályokat.
- Ismerik a téri irányokat, a jobb és bal oldal fogalmát.
- Kézdominanciájuk kialakult.
- Eszközhasználatuk biztos, önálló.
KÖRNYEZET
- A gyermekek ismerik és el tudják mondani lakcímüket, születési helyüket és dátumát,
szüleik nevét és foglalkozását.
- Ismerik az évszakok, napszakok jellemzőit, azok közti különbségeket, meg tudják azt
fogalmazni.
- Ismerik a környezetükben élő növényeket, állatokat, épületeket, intézményeket.
- Gyakorlati tapasztalataik vannak a gyalogos közlekedés szabályairól.
Ismerik a közlekedési eszközöket.
- Tudnak sorozatokat alkotni, tájékozódni labirintusban, számolni 10-es számkörben,
Halmazokat összehasonlítani különböző szempontok szerint.
MESE-VERS-ANYANYELV
- Szívesen hallgatnak mesét, mondanak verset, mondókát.
- Képesek megjegyezni több 8-10 soros verset.
- Vannak kedvenc meséik.
- Az ismert mesék lényeges mozzanatait ki tudják emelni, időrendben fel tudják idézni.
- Képesek megkezdett történetet befejezni, kitalálni saját történetet.
- Képolvasáskor az összefüggéseket felismerik, kifejezésmódjuk pontos, a lényeges jegyeket tartalmazza.
ÁBRÁZOLÁS
- Képesek tárgyakat, személyeket, történéseket felismerhetően ábrázolni, egyéni módon
megjeleníteni.
- Örülnek az egyéni és közös alkotásoknak.
- Szívesen készítenek ajándéktárgyakat.
- Rácsodálkoznak környezetük esztétikus elemeire.
ÉNEK-ZENE
- Örömmel játszanak dalos játékokat, tudnak és mernek egyedül is énekelni, mondókázni.
- Vissza tudják adni az egyenletes lüktetést és a dalok ritmusát.
- Ismerik a zenei fogalompárokat.
- Képesek megjegyezni, majd önállóan felidézni legalább 10 dalt.
MUNKA
- Szívesen végeznek munka jellegű tevékenységeket.
- Munkavégzés során képesek az együttműködésre.
- Ismerik a munkafolyamatok egyes mozzanatait és azok sorrendjét.
TANULÁS
- Képesek a felvetett problémák megoldására manuálisan és verbálisan is.
- Érdeklődőek, szívesen kérdeznek.
- A már megszerzett ismereteket tudják alkalmazni a gyakorlatban.
- Elfogadják a feladathelyzetet, megértik és meg tudják oldani a feladatokat.
ISKOLA ÉRETTSÉG JELEI:
testileg |
szellemileg |
szociálisan |
Összerendezett, harmonikus mozgás |
Tartós, szándékos figyelem
Monotónia tűrés |
Közösségi élet szabályainak betartása |
Fejlett finommotorika (vonalvezetés, fűzés, varrás, gombolás, kötés, helyes ceruzafogás, |
Elemi ismeretek önmagáról, környezetéről, és azok összefüggéseiről |
Konfliktus kezelés képessége |
|
Fegyelem |
Reális önértékelés |
|
Kudarctűrés |
Képes együttműködésre, kapcsolatteremtésre |
|
Kialakult kézdominancia |
Kialakult szabálytudat, feladattudat |
|
Tiszta, folyamatos beszéd, kialakult beszédfegyelem |
Önállóság |
|
Kialakult testtudat |
Önfegyelem |
|
Téri észlelés, tájékozódás fejlettsége |
Szükségletek késleltetése |
|
Vizuális és akusztikus differenciálás |
|
|
Elemi fogalmi gondolkodás kialakulása |
|
|