MUNKA JELLEGŰ TEVÉKENYSÉG
4.7.MUNKA JELLEGŰ TEVÉKENYSÉG
Célunk a koordinált mozgás, finommotorika, önállóság, kitartás, céltudatosság, együttműködés, kudarctűrés fejlesztése.
Óvodába lépéskor támaszkodunk a munka játékkal megegyező sajátosságaira, megtanítjuk a gyerekeket a feladatok elvégzésére, megismertetjük velük az adott munka eszközeit, azok használatát, a munkafogások sorrendjét.
Alapelvünk, hogy amit tud a gyermek, végezzen el, merjen és tudjon segítséget kérni.
Feladatunk :
- a munka jellegű tevékenységek pedagógiai szervezése
- a tevékenységek bemutatása, az eszközök, munkafogások megismertetése, begyakoroltatása
- folyamatos pozitív értékelés
MUNKAFAJTÁK
Önkiszolgálás
kiscsoport középső csoport nagycsoport
Bemutatás, magyarázat, közvetlen kis segítséggel önállóan
segítségnyújtás mellett végzik a
testápolást: használnak szappant,
WC-papírt, zsebkendőt, saját töröl-
közőjüket, fésűjüket, fogmosófel-
Öltözködni elkezdenek önállóan, kis segítséggel önállóan
ruhájukat a megfelelő helyre teszik,
cipőjüket, nadrágjukat fel-és leveszik,
próbálkoznak a gombolással, kötéssel, 1 kötés
Terítés: tányért, evőeszközöket, szalvétát tálalás az asztal közepén
az asztalra teszik. elhelyezett tálból.
Közösségért végzett munka:
1. Naposság
Középső csoporttól fokozatosan vezetjük be. A gyerekek maguk által választott helyen étkeznek (naponta változhat is), mindennapi testnevelés után önként jelentkezőkből választjuk ki a naposokat (asztalonként akár többet is: segítségadás, kooperálás). Nincs akadálya, hogy akár egymást követő napokon ugyanaz a gyerek legyen napos (begyakorlás), a kevésbé vállalkozókat ösztönözzük, hogy ők is vállalják a feladatot. Megfelelő értékelés, dicséret és buzdítás mellett megközelítőleg azonos mennyiségben vállalják év végére a gyerekek a munkát. Napos feladata: terítő, szalvétatartó, kancsó, pohár, tányér, tálca, evőeszközök elhelyezése az asztalon esztétikusan és létszámnak megfelelően. A naposok kötényt viselnek. Segíthetnek a darabos ételek osztásában (kenyér, gyümölcs). A folyadékot mindenki magának tölti. A napos és más gyerek sem végez munkát étkezés közben. Étkezés befejezésekor mindenki maga viszi el a kistányérját, poharát, a napos leszedi a szalvétatartót, kenyértartót, kancsót, terítőt, letörli az asztalt. Ebédnél az ételmaradékos tányérokat a felnőttek szedik össze (higiéniai okokból).
2. Környezet rendben tartása
Kiscsoportban:
- játékokat, eszközöket használat után helyére tesszük,
- résztvesznek a gyerekek a teremrendezésben,
- a leesett tárgyakat, játékokat, papírhulladékot felveszik és a megfelelő helyre rakják.
Középső csoportban:
- barkácsolás közben és után összesöprik a hulladékokat (csoportban lévő gyermekseprűvel)
- segédkeznek az udvari játékok kihordásában, tornaszerek elhelyezésében,
- résztvesznek a teremdíszítésben.
Nagycsoportban:
- óvónői irányítással bútorokat, tornaszereket mozgatnak,
- észreveszik a rendetlenséget, ügyelnek a környezet esztétikumára.
3. Növény és állatgondozás
Kiscsoportban:
- figyelemmel kísérik a gyerekek a csoportban elhelyezett növények, állatok gondozását, segédkeznek az óvónő munkájában,
- az udvaron összegyűjtjük a levelet, öntözünk, madarat etetünk, ültetünk, rügyeztetünk, csíráztatunk, megfigyeljük a növények fejlődését.
Középső csoportban:
- közösen gondozzuk a növényeket, állatokat a csoportban, növényeket gyűjtünk az élősarokba, kerti munka során gereblyézünk.
Nagycsoportban:
- óvónői irányítással, önállóan ültetnek a gyerekek, rügyeztetnek, gondozzák a növényeket, állatokat; megfigyelik a változásokat, megfogalmazzák azokat,
- kerti munka során ültetünk, öntözünk, ásunk, kapálunk, gyomlálunk, termést szedünk.
4. Kisebbek segítése
Főként vegyes csoportokban illetve a szomszédos kisebb csoportokban segítenek önkiszolgáló munkájukban a nagyobbak a fiatalabbaknak. Észreveszik, ha a kisebb gyerek segítségre szorul, és segítenek neki. Megfelelő nevelési módszer mellett (dicséret, biztatás, önbizalom erősítés) szívesen és önként segítik a kisebbeket.
Egyéni megbízások
3-4 évesek:
óvónői kérésre tárgyat, üzenetet visznek a szomszéd csoportba, vagy csoportszobán belül.
4-5 évesek:
megbízatást teljesítenek az óvoda más helyiségeibe.
5-6 évesek:
megbízatást teljesítenek az óvoda teljes területén belül; időnként otthoni feladatokat is végeznek (gyűjtés); óvónői kérésre bekísérik az udvarról a mosdóba a kiscsoportos társukat.
Elvárt eredmény:
A gyerekek képesek önkiszolgálásra, szívesen végeznek munka jellegű tevékenységeket a közösség érdekében is.
|