RAJZOLÁS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA
4.5. RAJZOLÁS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA
Célunk a képi, plasztikai kifejezőkészség fejlesztése, esztétikai igényesség, képi gondolkodás fejlesztése, tér, forma, szín képzetének gazdagítása
Az óvodai ábrázoló és alkotó tevékenység minden nap és a nap minden szakában jelen van az óvodai életben. Folyamatosan vizuális ingerek hatnak a gyermekekre, fontos óvónői feladat az esztétikus és ingergazdag környezet megteremtése, melyben közreműködnek a gyermekek is. Az ábrázolás eszközei és anyagai állandó, a gyermek által elérhető és bármikor elővehető helyen vannak.
Feladatunk:
- Felkelteni az anyagokkal, eszközökkel való tevékenység vágyát.
- Megismertetni a gyerekeket sokféle technikával, munkafogással.
- Sikerélményen keresztül elvezetni a gyermeket az alkotás öröméhez.
A gyermek minden alkotása személyes jellegű, sok információt hordoz a gyermek belső világáról: kivetíti érzelmeit, vágyait, félelmét, örömét, utalhat élmény-és fantáziavilágára.
Ábrázolás a mindennapokban:
A gyerekek szívesen és sokszor végeznek ábrázoló és alkotó tevékenységeket. E tevékenység közben biztosítjuk az anyagokat, eszközöket, bemutatjuk a munkafogásokat, segítjük szükség szerint azok tökéletesedését; hagyjuk kibontakozni a gyermek fantáziáját, alkotási vágyát; témajavaslatokkal tesszük változatossá az ábrázoló tevékenységet.
Kiscsoporttól minden technikával megismertetjük a gyerekeket. Az elkészült munkáknak állandó helyük van, folyamatosan összegyűjtjük a gyermekek alkotásait. Biztosítjuk a szülők számára is, hogy megnézhessék gyermekeik rajzait, plasztikai munkáit.
Kiscsoportos ábrázoló tevékenység
Óvodakezdés után a gyermekek először megismerkednek a legegyszerűbb anyagokkal, eszközökkel, technikákkal. Nagyméretű felületen (csomagolópapír, tábla, betonburkolat) élvezik a firkálás örömét. Nem sürgetjük a firka átalakulását, a mozgás öröme után a gyerekekben felébred az utánzás vágya is, ekkor már megnevezik (bizonytalanul, utólag, majd ugyanakkor), hogy mit rajzoltak. Rajzolás közben mondókázunk, énekelünk is.
Fontos, hogy tapasztalatokat szerezzenek a gyerekek a papírról, ezért tépést, gyűrést, ragasztást, vágást végeznek.
Festést először ujjal, tenyérrel, majd ecsethasználattal (felületfestés kivágott mintákra, ecsetnyom, pöttyözés, vonalhúzás, foltfestés) végzünk. Egyszerű nyomtatást is gyakorolnak a gyerekek. A színkeverés – összefolyatás fonállal, golyóval történhet. Festésekhez festőpólót vesznek magukra a gyerekek.
Mintázás során megismerkednek a gyerekek a gyurmával, bemutatjuk, hogyan alakítható, formálható kézben az anyag.
Építés során rakosgatást, sorakoztatást, ritmusképzést, térbeli alakzatok létrehozását végzik.
3-4 éves gyermekekkel az alaptechnikákat ismertetjük meg. Szívesen firkálnak, megnevezik azt, kialakul az ábrázolás, megjelenik az ember és tárgy ábrázolása (egy-két felismerhető jeggyel). Megismerik a legfontosabb színeket, anyagokat, eszközöket (tulajdonságokat).
Középső csoportos ábrázoló tevékenység
Emlékezet után felismerhető formában rajzolnak, festenek, mintáznak növényt, állatot, embereket, óvodai és családi élményeket.
Megfigyelés, közvetlen szemlélet után rajzolnak, festenek, mintáznak növényeket, játékokat, kifejezve a jellegzetes tulajdonságokat (először függőleges síkban).
Elképzelés után rajzolnak, festenek, mintáznak tárgyakat, személyeket, meserészleteket.
Díszítenek rajzolással, festéssel, mintázással (ritmikus sorakoztatás).
Kézimunkáznak papírtépéssel, ragasztással, hajtogatással, vágással, varrással.
Barkácsolnak gesztenyéből, dobozokból, termésekből, bábokat készítenek (sík-és zacskóbáb).
Építenek nagy térbeli alakzatokat ( mozgásos játék, szerepjáték, építőjáték során).
A 4-5 évesek egyre több technikával és munkafogással ismerkednek meg. Az anyagok újabb és újabb felhasználási, alakítási módját mutatjuk meg a gyerekeknek. Az ábrázoló tevékenységet beszélgetés kíséri. Biztosítjuk a gyerek számára új ötletei kipróbálásának lehetőségét. Kerüljük a felnőtt sémák előfordulását.
Nagycsoportos ábrázoló tevékenység
Emlékezet után tárgyakat, eseményeket (jelenségszerűen: részletes, díszített), személyeket (teljes profil) ábrázolnak.
Megfigyelés után kiemelik a lényeges jegyeket, hangulati elemeket (térábrázolásban takarás).
Elképzelés után ábrázolnak meseszereplőket, meserészleteket, eseményeket, mozgást (sok izületből) (zenei aláfestésre is).
Díszítéssel sorakoztatnak, rendeznek változatos színekkel, mintákkal, anyagokkal.
Kézimunka során vágnak, hajtogatnak, ragasztanak papírt, textilt; termésekből, kavicsokból képet, játékot készítenek; varrnak papírra, textilre; egyszerű szövést, fonást, csomózást végeznek.
Az 5-6-7 évesek törekszenek a részletgazdag ábrázolásra, eszközhasználatuk egyre magabiztosabb. Mondanivalójukat az ábrázolás eszközeivel ki tudják fejezni. Térbeli tájékozódó képességük fejlődik.
Elvárt eredmény:
- Állandóan elérhetőek és használhatóak a gyerekek számára az ábrázolás eszközei, anyagai
- Sokféle technikát, munkafogást megismernek
- Szívesen rajzolnak, mintáznak, kézimunkáznak
( Használatra ajánlott reprodukciók és zenei anyag mellékletben)
( Mellékletben technikák, anyagok, eszközök, munkafogások)
|