A KÖRNYEZET MEGISMERÉSE TEVÉKENYSÉG KÖZBEN
4.3. A KÖRNYEZET MEGISMERÉSE TEVÉKENYSÉG KÖZBEN
A természeti és társadalmi környezet megismerésére nevelés alapja, hogy felkeltsük a gyermek kíváncsiságát, megszerettessük vele az őt körülvevő világot.
A környezet megismertetésének célja, gyermek és környezete harmonikus viszonyának kialakítása, képességek és készségek fejlesztése annak érdekében, hogy a gyermek megfelelően tudjon tájékozódni, eligazodni környezetében.
Tevékenységek tervezése, szervezése során és a spontán helyzetek kihasználásával tapasztalatokon keresztül ismeretekhez juttatjuk a gyermeket. Olyan szituációkat teremtünk, melyben a feladatmegoldásban aktívan közreműködnek a gyerekek. A helyi adottságokat kihasználva megismertetjük a gyerekekkel a városi környezetet, mindent, ami elérhető természetes közegében figyelünk meg. Védjük és ápoljuk a fákat, cserjéket, minden évben újat ültetünk az óvoda udvarán, illetve az óvoda közvetlen környezetében. Madáretetőket, odúkat helyezünk el a kertben, a madarakról való gondoskodásért cserében megfigyelhetjük őket természetes környezetükben. Virágos-és zöldséges kertet gondozunk a gyerekekkel, részt vesznek az ültetés, öntözés, gyomlálás, betakarítás tevékenységében gyermek méretű szerszámok segítségével. Terráriumban teknősöket és tengerimalacokat gondozunk. Kialakítottuk a szelektív hulladékgyűjtés alapjait az óvodai csoportokban. Papírhulladék az óvoda egész területén és a lakókörnyezetből is külön kerül gyűjtésre és elszállításra nálunk. A víz világnapját ( március 22. ), madarak és fák napját ( május 10. ) kísérletezéssel, kiállítással, tablók készítésével ünnepeljük. Fontos elvünk a környezeti nevelésben a játékos cselekedtetés, a differenciált feladatadás (önbizalom erősítés). Egy téma feldolgozása változatos tevékenységekkel több napon át folyik (többször – más módszerekkel).
Az óvónő feladata, hogy alkalmat, időt, helyet, eszközöket biztosítson a környezet tevékeny megismeréséhez, tapasztalatszerzéshez, a környezetkultúra és a biztonságos életvitel szokásainak alakítására.
Tevékenységek:
Kiscsoportban:
A gyermekek megismerik:
- csoportjukat, az óvoda helyiségeit, az óvoda dolgozóit és azok munkáját;
- a család fogalmának tartalmát, a szülők és gyerekek szerepét a családban (hangsúlyozzuk a szeretet, az összetartozás, az együttlét örömét);
- testrészeiket, azok ápolását, beszélgetünk az orvos gyógyító munkájáról.
Séták alkalmával gyakoroljuk a gyalogos közlekedést, felismerik a gyerekek az utcán közlekedő járműveket.
Megfigyeljük:
- az évszakok változását, jellemzőit (időjárás, öltözködés, színek, élőlények életének változásai);
- közvetlen tapasztalás útján a környezetükben élő néhány növény és állat jellemzőit.
Együtt készülünk az ünnepekre.
Középső csoportban:
Szimulációs játékhelyzetet teremtünk, amelyben a gyerekek gyakorolják ismereteiket
- a családról (otthoni tevékenység, szabadidő eltöltése, családtagjaik neve, lakcímük );
- testükről (testrészek, érzékszervek funkciója és ápolásuk, orvos munkája);
- a közlekedés szabályairól (séta, utazás közben alkalmazzuk azokat).
Gyakoroljuk a csoportosítást, összehasonlítást, megfogalmazzuk a különbségeket, azonosságokat, összefüggéseket.
Folyamatos megfigyeléssel, aktív részvétellel szereznek tapasztalatokat a gyerekek:
- a természet változásairól, időjárásról (csapadékról, napsütésről, hőmérsékletről);
- emberek, növények, állatok életéről, alkalmazkodásáról.
Közösen gondozzuk a környezetünkben lévő növényeket, állatokat, rügyeztetünk, hajtatunk, ültetünk ágakat, magvakat, gondozzuk az óvoda kertjét.
Megismerkedünk többféle zöldséggel, gyümölccsel, közösen feldolgozzuk, ízleljük azokat.
Megismertetjük a gyerekeket háziállatokkal, vadállatokkal, madarakkal, rovarokkal, megfigyeljük jellegzetességeiket.
Nagycsoportban:
Szimulációs és szerepjátékokban:
- megjelenítik a gyerekek a család életét, szüleik foglalkozását;
- napszakoknak megfelelő tevékenységeket;
- beszélgetünk az emberi test működéséről (szív, táplálék útja, levegővétel, mozgásszervek).
Folyamatos megfigyelés során szerzünk tapasztalatokat:
- a felnőttek munkájáról;
- a közlekedésről (légi, vízi, szárazföldi közlekedés, mentőszolgálat, tűzoltóság, rendőrség járművei)
- anyagokról (Miből készült? Mi hajtja? Hogyan készült?);
- növények, állatok életéről (Hol élnek? Mivel táplálkoznak? Mi a hasznuk? Kicsinyeik.);
- vásárlásról, nyers étel készítéséről;
- környezetalakításról (kerti munka, környezet esztétikuma).
A környezeti nevelést segítő kiegészítő tárgyi eszközök:
- állatok világa, emberek világa, növények világa (kártyasorozat)
- kressz applikációs játék
- kressz társasjátékok
- „Tüzet viszek „ című tűzvédelmi program
- manipulációs érzékelő játékok ( hallás, tapintás, szaglás, súlyérzékelés)
- hangkazetták, videó kazetták, képeskönyvek
- színes képek, folyóiratok (Állatbarát, Süni és a Természet), könyvek
- kerti szerszámok
Óvodánk tagja a Környezetünkért Óvodai Egyesületnek, részt veszünk a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Madárbarát Kert programjában.
Minden tavasszal meghirdetjük az egy gyerek, egy palánta akciót, ekkor gyarapítjuk kertünk növényeit. A kerületi Önkormányzat tiszta virágos óvoda pályázatán évről évre részt veszünk. Szülőkkel közösen tavaszi kertgondozási, udvartakarítási napot szervezünk.
A környezet téri, formai mennyiségi viszonyainak megismerése
Játék és környezetük megismerése közben matematikai tartalmú tapasztalatokhoz, ismeretekhez jutnak a gyerekek, mellyel elősegítjük a téri, formai, mennyiségi viszonyok megismerését. Mindennapjainkban folyamatosan érik a gyerekeket matematikai tartalmú benyomások.
Matematikai tapasztalatot nyújt:
- a gondozás (pl. hosszabb-rövidebb, több-kevesebb);
- a játék ( magasabb-alacsonyabb);
- környezet (vastagabb, szélesebb);
- ábrázolás ( sorozatok, nyírás, síkbeli alakzatok);
- ének (párosítás, köralakítás);
- mozgás (irányok, névutók);
- mese-vers (számosság, kisebb-nagyobb).
Kiscsoportban:
A gyermekek játéka és egyéb tevékenységük közben megalapozzuk a későbbi matematikai nevelést, a spontán helyzetek kihasználásával.
Középső csoporttól
A környezet megismerésére nevelés részeként tervezzük a matematikai tapasztalatszerzés lehetőségeit, a spontán helyzetek kihasználása mellett.
Tervezzük :
- a tárgyak, személyek, halmazok összehasonlítását,
- geometriai tapasztalatszerzést, tevékenységet tükörrel,
- számfogalom kialakítását (mennyiségek összehasonlítása, sorszámok),
- térbeli tájékozódást.
(Részletesebben lásd a mellékletben)
Elvárt eredmény:
A gyerekek naponta szereznek élményeket, közvetlen érzékszervi tapasztalatokat környezetükről.
|