CSICSERGŐK
CSICSERGŐK

 

 kezdőlap

 

Frissítve.

2013. 07.25.

Kérjük, csak azok regisztráljanak honlapunkra, akiknek gyermeke idejár!

(Olyan nevet adjanak meg, amit be tudunk azonosítani, aki név nélkül regisztrál be, azt kitöröljük felhasználóink közül!)

 

  

 
Menü
 

Írj nekünk!

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Számláló
Indulás: 2006-08-04
 
Pedagógiai program 2013
Pedagógiai program 2013 : A KÖRNYEZET MEGISMERÉSE TEVÉKENYSÉG KÖZBEN

A KÖRNYEZET MEGISMERÉSE TEVÉKENYSÉG KÖZBEN

Tevékenységek

4.3. A KÖRNYEZET MEGISMERÉSE TEVÉKENYSÉG KÖZBEN

 

 

A természeti és társadalmi környezet megismerésére nevelés alapja, hogy felkeltsük a gyermek kíváncsiságát, megszerettessük vele az őt körülvevő világot.

A környezet megismertetésének célja, gyermek és környezete harmonikus viszonyának kialakítása, képességek és készségek fejlesztése annak érdekében, hogy a gyermek megfelelően tudjon tájékozódni, eligazodni környezetében.

Tevékenységek tervezése, szervezése során és a spontán helyzetek kihasználásával tapasztalatokon  keresztül ismeretekhez juttatjuk a gyermeket. Olyan szituációkat teremtünk, melyben a feladatmegoldásban aktívan közreműködnek a gyerekek. A helyi adottságokat kihasználva megismertetjük a gyerekekkel a városi környezetet, mindent, ami elérhető természetes közegében figyelünk meg. Védjük és ápoljuk a fákat, cserjéket, minden évben újat ültetünk az óvoda udvarán, illetve az óvoda közvetlen környezetében. Madáretetőket, odúkat helyezünk el a kertben, a madarakról való gondoskodásért cserében megfigyelhetjük őket természetes környezetükben. Virágos-és zöldséges kertet gondozunk a gyerekekkel, részt vesznek az ültetés, öntözés, gyomlálás, betakarítás tevékenységében gyermek méretű szerszámok segítségével. Terráriumban teknősöket és tengerimalacokat gondozunk. Kialakítottuk a szelektív hulladékgyűjtés alapjait az óvodai csoportokban. Papírhulladék az óvoda egész területén és a lakókörnyezetből is külön kerül gyűjtésre és elszállításra nálunk. A víz világnapját ( március 22. ), madarak és fák napját ( május 10. ) kísérletezéssel, kiállítással, tablók készítésével ünnepeljük. Fontos elvünk a környezeti nevelésben a játékos cselekedtetés, a differenciált feladatadás (önbizalom erősítés). Egy téma feldolgozása változatos tevékenységekkel több napon át folyik (többször – más módszerekkel).

 

Az óvónő feladata, hogy alkalmat, időt, helyet, eszközöket biztosítson a környezet tevékeny megismeréséhez, tapasztalatszerzéshez,  a környezetkultúra és a biztonságos életvitel szokásainak alakítására.

 

Tevékenységek:

Kiscsoportban:

A gyermekek megismerik:

-    csoportjukat, az óvoda helyiségeit, az óvoda dolgozóit és azok munkáját;

-         a család fogalmának tartalmát, a szülők és gyerekek szerepét a családban (hangsúlyozzuk a szeretet, az összetartozás, az együttlét örömét);

-         testrészeiket, azok ápolását, beszélgetünk az orvos gyógyító munkájáról.

Séták alkalmával gyakoroljuk a gyalogos közlekedést, felismerik a gyerekek az utcán közlekedő járműveket.

Megfigyeljük:

- az évszakok változását, jellemzőit (időjárás, öltözködés, színek, élőlények életének változásai);

-         közvetlen tapasztalás útján a környezetükben élő néhány növény és állat jellemzőit.

Együtt készülünk az ünnepekre.

 

Középső csoportban:

Szimulációs játékhelyzetet teremtünk, amelyben a gyerekek gyakorolják ismereteiket

-    a családról (otthoni tevékenység, szabadidő eltöltése, családtagjaik neve, lakcímük );

-         testükről (testrészek, érzékszervek funkciója és ápolásuk, orvos munkája);

-         a közlekedés szabályairól (séta, utazás közben alkalmazzuk azokat).

Gyakoroljuk a csoportosítást, összehasonlítást, megfogalmazzuk a különbségeket, azonosságokat, összefüggéseket.

Folyamatos megfigyeléssel, aktív részvétellel szereznek tapasztalatokat a gyerekek:

-         a természet változásairól, időjárásról (csapadékról, napsütésről, hőmérsékletről);

-         emberek, növények, állatok életéről, alkalmazkodásáról.

Közösen gondozzuk a környezetünkben lévő növényeket, állatokat, rügyeztetünk, hajtatunk, ültetünk ágakat, magvakat, gondozzuk az óvoda kertjét.

Megismerkedünk többféle zöldséggel, gyümölccsel, közösen feldolgozzuk, ízleljük azokat.

Megismertetjük a gyerekeket háziállatokkal, vadállatokkal, madarakkal, rovarokkal, megfigyeljük jellegzetességeiket.

 

Nagycsoportban:

Szimulációs és szerepjátékokban:

-         megjelenítik a gyerekek a család életét, szüleik foglalkozását;

-         napszakoknak megfelelő tevékenységeket;

-         beszélgetünk az emberi test működéséről (szív, táplálék útja, levegővétel, mozgásszervek).

Folyamatos megfigyelés során szerzünk tapasztalatokat:

-         a felnőttek munkájáról;

-         a közlekedésről (légi, vízi, szárazföldi közlekedés, mentőszolgálat, tűzoltóság, rendőrség járművei)

-         anyagokról (Miből készült? Mi hajtja? Hogyan készült?);

-         növények, állatok életéről (Hol élnek? Mivel táplálkoznak? Mi a hasznuk? Kicsinyeik.);

-         vásárlásról, nyers étel készítéséről;

-         környezetalakításról (kerti munka, környezet esztétikuma).

 

A környezeti nevelést segítő kiegészítő tárgyi eszközök:

-         állatok világa, emberek világa, növények világa (kártyasorozat)

-         kressz applikációs játék

-         kressz társasjátékok

-         „Tüzet viszek „ című tűzvédelmi program

-         manipulációs érzékelő játékok ( hallás, tapintás, szaglás, súlyérzékelés)

-         hangkazetták, videó kazetták, képeskönyvek

-         színes képek, folyóiratok (Állatbarát, Süni és a Természet), könyvek

-         kerti szerszámok

 

Óvodánk tagja a Környezetünkért Óvodai Egyesületnek, részt veszünk a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Madárbarát Kert programjában.

Minden tavasszal meghirdetjük az egy gyerek, egy palánta akciót, ekkor gyarapítjuk kertünk növényeit. A kerületi Önkormányzat tiszta virágos óvoda pályázatán évről évre részt veszünk. Szülőkkel közösen tavaszi kertgondozási, udvartakarítási napot szervezünk.

 

 

A környezet téri, formai mennyiségi viszonyainak megismerése

 

Játék és környezetük megismerése közben matematikai tartalmú tapasztalatokhoz, ismeretekhez jutnak a gyerekek, mellyel elősegítjük a téri, formai, mennyiségi viszonyok megismerését. Mindennapjainkban folyamatosan érik a gyerekeket matematikai tartalmú benyomások.

 

Matematikai tapasztalatot nyújt:

-         a gondozás (pl. hosszabb-rövidebb, több-kevesebb);

-         a játék ( magasabb-alacsonyabb);

-         környezet (vastagabb, szélesebb);

-         ábrázolás ( sorozatok, nyírás, síkbeli alakzatok);

-         ének (párosítás, köralakítás);

-         mozgás (irányok, névutók);

-         mese-vers (számosság, kisebb-nagyobb).

 

 

Kiscsoportban:

 

A gyermekek játéka és egyéb tevékenységük közben megalapozzuk a későbbi matematikai nevelést, a spontán helyzetek kihasználásával.

 

Középső csoporttól

A környezet megismerésére nevelés részeként tervezzük a matematikai tapasztalatszerzés lehetőségeit, a spontán helyzetek kihasználása mellett.

Tervezzük :

-         a tárgyak, személyek, halmazok összehasonlítását,

-         geometriai tapasztalatszerzést, tevékenységet tükörrel,

-         számfogalom kialakítását (mennyiségek összehasonlítása, sorszámok),

-         térbeli tájékozódást.

(Részletesebben lásd a mellékletben)

 

 

Elvárt eredmény:

A gyerekek naponta szereznek élményeket, közvetlen érzékszervi tapasztalatokat környezetükről.

 

 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!