MOZGÁS
Mozgásfejlesztési lehetőségek...
4.2. MOZGÁS
Az óvodai mozgásfejlesztésünk célja az esztétikus mozgás kialakítása, az egyéni képességek fejlesztése, felfrissülés biztosítása, a gyerekek mozgásigényének kielégítése.
Mozgásfejlesztési lehetőségek az óvodában
- mozgásos játékok teremben vagy szabadban, eszközzel vagy eszköz nélkül a gyermekek által kezdeményezve
- óvónő által kezdeményezett mozgásos játékok,
- tervezett testnevelés foglalkozás
- mozgásos tevékenység: tánc, énekes játék, ábrázolás (finommotorika), a környezet és a saját test érzékelése tapintással, térérzékelés, munkavégzés
- játék közbeni mozgásos tapasztalatszerzés, képesség-és készségfejlesztés
Mozgásfejlesztés feladatai:
Képességek fejlesztése
- kognitív: észlelés (vizuális, tapintásos, mozgásos ), gondolkodás (problémamegoldás mozgás közben), emlékezet, figyelem
- kondicionális képességek: erő, állóképesség, gyorsaság
- koordinációs képességek: egyensúlyozás, téri tájékozódás, mozgásészlelés, reakció, ritmus
- kommunikációs képességek: verbális értés, beszéd (óvónő)- mozgás összhangja
Testtudat fejlesztése
- testkép fejlesztés tükör használatával és izometriás gyakorlatokkal (pl.: tolás, húzás, feszítés)
- testfogalom fejlesztés tükör előtt, több érzékszerv bevonásával
- testséma fejlesztés utánzó mozgással, gesztus játékokkal
Lateralitás erősítése
Oldalisági dominancia
Jellemvonások kialakítása:
akarat, bátorság, önuralom, közösségi érzés, alkalmazkodóképesség, döntési képesség
Testnevelés feladata:
1. Az egészség megóvása, rendellenességek megelőzése ( lábboltozat, hátizom, hasizom erősítése).
2. Ellenállóképesség, edzettség fejlesztése.
3. Gondozás és egészséges életmódra nevelés kiegészítése.
4. A szervezet sokoldalú, arányos fejlesztése.
5. Mozgásigény kielégítése, mozgáskultúra növelése.
6. Mozgásfejlesztésen keresztül képességek fejlesztése, készségek megalapozása.
Mozgásos tevékenységek szervezése során az óvónő biztosítja:
- egészségügyi, higiéniás feltételeket: portalanított, célszerűen berendezett tornatér vagy csoportszoba
- hibátlan tornaszereket, eszközöket,(lásd melléklet).
Mindennapi testnevelésnél a felesleges ruhaneműket levetik a gyerekek, kötelező foglalkozáson teljes öltözéket cserélnek (kényelmes, pamut ).
Foglalkozás közben gondoskodunk a folyamatos légcseréről, foglalkozás után kezet és arcot mosnak a gyerekek.
Vízben is végzünk nyáron mozgásos tevékenységeket (medencénk): járást,
futást, mászást, szabadgyakorlatokat.
-Mindennapi testnevelés
Tornatermi, tornatéri, csoportszobai, udvari szervezett mozgás, tini-kondi használat.
Kéziszer gyakorlatok, lábboltozat erősítő (mezítlábas), zenés torna (Berczik Sára-féle zenei anyagra) anyagaival színesítjük a mozgásanyagot, amivel a következő testnevelés foglalkozás főgyakorlatait készítjük elő.
-A testnevelés foglalkozás minden korosztály számára kötelező.
A hetirendekben rögzített időpontokban felváltva használják a csoportok az óvoda tornaszobáját. Márciustól novemberig a fedett teraszt ill. a füvesített udvart is használjuk foglalkozások helyszíneként. Csoportszobákban végzett foglalkozások előtt fejlettségüktől függően résztvesznek a gyerekek a teremrendezésben, eszközök előkészítésében:
Kiscsoport
A mozgásos tevékenységek, játékok megkedveltetését a mindennapi testnevelések alkalmával kezdjük. A bátortalan, visszahúzódó gyereknél kivárjuk, amíg bekapcsolódik a többiek játékába. Minden mozgást bemutat, bemutattat az óvónő és azt magyarázattal kíséri. Kiemelt fontosságú ebben az életkorban a nagymozgások fejlesztése, változatos kéziszerek használata.
Játékok kiválasztásánál előnyben részesítjük a szerepes-utánzó és futó játékokat. Biztosítjuk, hogy a gyermek választhasson az elvégzendő gyakorlatok közül bátorsága, ügyessége szerint (kudarc kerülés, differenciált bánásmód), és egyénileg mindenki a neki szükséges segítséget megkapja.
Lehetőséget biztosítunk mozgásos tevékenységre a nap bármely szakában udvaron, csoportszobában, előtérben, hogy gyerekek kipróbálhassák erejüket, ügyességüket (balesetveszély elkerülése mellett).
Középső csoport
Kiemelt feladatunk a testséma, állóképesség fejlesztése.
Megelőzzük a rendellenesség kialakulását tartásjavító és lábizomzat erősítő gyakorlatokkal.
A gyerekek változatos mozgáskombinációkban használnak egyre biztosabban kéziszereket.
Kiemelten fontosnak tartjuk a különböző méretű léglabdákkal végzett mozgásos gyakorlatokat
Nagycsoport
Kiemelt feladatunk a térpercepció fejlesztése, a jobb és baloldal fogalmának erősítése.
Egyensúlyérzék fejlesztését billenő, guruló és lengő szerek használatával végezzük.
Speciális erőpróba, ha a mozgási energiát -agresszió helyett- célirányos, szabályokhoz kötött tevékenységekben vezethetik le a gyerekek: pl. birkózás, szkander.
Matematikai jellegű képességek fejlesztésére is alkalmat nyújt a mozgás (számosság, névutók): pl. sor-és váltóversenyben számláljuk és jelöljük (kocka, korong) a csoport pontszámát; fogójátékban megszámláljuk és összehasonlítjuk, hogy ki, mennyi gyereket fogott meg; labdavezetésnél a leütéseket számláljuk, összehasonlítjuk.
(Ajánlott mozgásanyag mellékletben)
Elvárt eredmények:
- Folyamatosan biztosítjuk a gyerekek számára a mozgás lehetőségét
- Biztosítjuk a mozgásigény kielégítését
- Minden nap szervezünk mozgásos tevékenységet
- A mozgásfejlődéshez megteremtjük a szükséges feltételeket
|