TEVÉKENYSÉGI FORMÁK
4. TEVÉKENYSÉGI FORMÁK
4.1. A JÁTÉK
A játék az óvodáskorú gyermek alaptevékenysége. A játék a gyermek számára örömforrás, motivációja maga a tevékenység.
Célunk a gyermekek elemi pszichikus szükségletének kielégítése, a játéktevékenységnek, mint az óvodai nevelés leghatékonyabb, legfejlesztőbb tevékenységének biztosítása.
Feladatunk, hogy az óvónők biztosítsák a tartalmas, zavartalan, hosszantartó játék feltételeit.
Feltételek
LÉGKÖR:
Az óvónő érzelemgazdag, szeretetteljes attitüdje példa, melynek nyomán a csoportlégkör családias, nyugodt, ugyanakkor aktív lesz. Fontosnak tartjuk a demokratikus, toleráns, egymásra odafigyelő közösség kialakítását.
IDŐ:
Minden lehetséges idő játékkal telik el az óvodában: a reggeli és délutáni gyülekezés, levegőzés, tapasztalatszerzés, játékos jellegű a munka és a tanulás is.
HELY ÉS ESZKÖZ:
Csoportszobákban:
Biztosítjuk a rajzolás, festés, barkácsolás, gyakorlójáték, konstruálás, szerepjáték helyét és tárgyi feltételeit, mozgásos játékhoz szabad teret és eszközöket. A rendelkezésre álló teret megnövelve a csoportszobák előtereiben mozgásos játék folyhat, de alkalmat ad meghitt beszélgetésekre is. A játékeszközök a gyerekek számára bármikor elérhetők, önálló kezdeményezésükre választhatnak, alkalmi játszótereket alakíthatnak ki (asztalok, székek, takarók mozgatásával). Az eszközök kiválasztása nevelői feladat, a játékszer a céltudatos nevelési folyamat eszköze. Az otthonról hozott játékok elhelyezése „kincsesben” (zsebes falvédő) történhet.
Udvar:
3000m2-es kertünkben fedett terasz, medence, zuhanyzók, mászókák, homokozók, csúszdák, padok vannak építve, melyek elsősorban a mozgásos játékokhoz nyújtanak teret. A teraszokra építő-konstruáló, társasjátékok, ügyességi játékok, ábrázolás eszközei kerülnek kihordásra (időjárástól függően), valamint lehetőség van a könyvnézegetésre, babázásra, rollerezésre, kosárlabdázásra, teniszezésre, pingpongozásra, futballozásra. A gyerekek használhatnak labdát, kötelet, karikát, rotikomot. Jó lehetőséget nyújt füvesített, bokrokkal, fákkal, virágokkal beültetett kertünk a természet megfigyelésére és kerti munka végzésére. Télen szánkózunk, havat formálunk, megfigyeljük a hó tulajdonságait. Célunk, hogy az udvar is a tartalmas tevékenységek színtere legyen, sok mozgással, levegő-, nap-és vízfürdővel. A játékok használata egységes szabályok szerint történik, elsődleges szempont a baleset- megelőzés. Minden pedagógusnak kötelessége az udvaron játszó valamennyi gyermekre odafigyelni, szükség esetén beavatkozni.
Játékfajták
A játéktevékenység fejlődését az óvónő mintaadása is fejleszti. Kiscsoportban a gyerekekkel való együttjátszás dominál. Szabályjátékoknál, barkácsolásnál az óvónő bemutat, „irányít”. Szerepjátékban csak segít: eszközöket biztosít, javaslatot tesz (ha részt vesz benne csak játszótársként).
GYAKORLÓJÁTÉK
Jellemző, hogy ismétlések hatására képességeit gyakorolja a gyermek, spontán fejlődik észlelése, mozgása, beszéde.
ÉPÍTŐ-KONSTRUÁLÓ JÁTÉK
A szerzett tapasztalatok hatására fejlődik a gyermek kreativitása, értelmi-és társas képességei, kialakul a tervezés és a feladatmegosztás, melynek motivációja az alkotásvágy.
SZEREPJÁTÉK
A gyakorlójátékból, konstruálásból alakul ki a felnőttek közti társadalmi és munkakapcsolatokat eleveníti meg. Közben fejlődik a gyerekek önállósága, kezdeményező-, és kommunikációs képességeik, társaskapcsolataik.
BARKÁCSOLÁS
Az óvónő a gyerekek kezdeményezéséhez kapcsolódva segíti a báb, jelmez és szimbolikus eszközök készítését. Közben fejlődik a gyerekek kreativitása, finommozgása.
BÁBOZÁS-DRAMATIZÁLÁS
A gyermek belső világát fejezi ki, feleleveníti élményeit, tapasztalatait. Az óvónő rendszeresen bábozik ( népmese, dal, vers) paraván mögött vagy a nélkül, ezzel utánzásra készteti a gyermeket, modellt nyújt a bábok mozgatásának elsajátításához. Dramatizálás során irodalmi vagy saját élményeiket játszák újra a gyerekek.
SZABÁLYJÁTÉK
A szabályok önként vállalt betartása előfeltétele. Érzelmileg fel kell tudni dolgozni a győzelmet és a vereséget is. Egymás segítése (csapatszellem) vagy az önérdek érvényesítése helyes magatartási kultúra mellet történik. Arra törekszünk, hogy hat éves korra a gyermek kitartása, önfegyelme olyan szintet érjen el, hogy a megkezdett játékot játssza végig, értse meg, és tartsa be a szabályokat.
Elvárt eredmények:
- Napirend szerint minimum 4 órát biztosítunk szabad játékra
- A különféle játéktevékenységekhez a gyerekek életkorának megfelelő eszközöket biztosítunk
- Kizárjuk az óvodai életből az agressziót, személyiségtorzulást okozó eszközöket (szabályok felállításával korlátozzuk az otthoni játékok behozatalát)
- A játéktevékenységhez nyugodt, szeretetteljes, aktív és demokratikus légkört biztosítunk
|