CSICSERGŐK
CSICSERGŐK

 

 kezdőlap

 

Frissítve.

2013. 07.25.

Kérjük, csak azok regisztráljanak honlapunkra, akiknek gyermeke idejár!

(Olyan nevet adjanak meg, amit be tudunk azonosítani, aki név nélkül regisztrál be, azt kitöröljük felhasználóink közül!)

 

  

 
Menü
 

Írj nekünk!

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Számláló
Indulás: 2006-08-04
 
Pedagógiai program 2013
Pedagógiai program 2013 : Sajátos Nevelési Igényű gyerekek óvodai nevelése

Sajátos Nevelési Igényű gyerekek óvodai nevelése


3.6. Sajátos Nevelési Igényű gyerekek óvodai nevelése

 

Mottó: „A fogyatékosok jelenlétükkel humanizálják a társadalmat és felhívják figyelmünket sérülékenységünkre!”

 

Jogi szabályozás:

  • 1998. évi XXVI. Törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról
  • Az 1993. évi LXXIX. törvény a Közoktatásról
  • A 2/2005. (III.1.) OM rendelet 1. sz. melléklete a Sajátos nevelési igényű gyerekek óvodai nevelésének irányelve
  • 14/1994. (VI.24.) MKM rendelet a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatról, és módosításai: 3/1998 (IX.9.) OM r.és 19/ 2004.(VI.14.)OM r.
  • 11/1994.(VI.8.)MKM r. 7 sz. melléklet IV. fejezete a speciális eszközökről
  • Intézményi Alapító Okirat

 

Sajátos nevelési igény fogalma:

Sajátos nevelési igényű az a gyermek, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság véleménye alapján:

  • Testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, halmozottan fogyatékos, s megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd.
  • A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd.

 

Óvodánkban vállaljuk annak a kisgyermeknek az integrációját, aki:

  • Szakértői bizottság véleménye alapján integráltan nevelhető, és
  • III. kerületi lakos, és
  • Mozgássérült, vagy beszédfogyatékos, vagy autisztikus, vagy enyhén vagy középsúlyosan értelmi fogyatékos, vagy a nevelési-tanulási folyamatban akadályozott és
  • Fejlesztéséhez az intézmény rendelkezik a szükséges személyi és tárgyi feltételekkel.

 

Az integrálás lehetőségének további feltételei:

  • Mozgássérült gyermek képes legyen legalább segédeszközzel helyváltoztatásra, segítséggel önellátásra, szobatiszta legyen, képes legyen kapcsolatteremtésre, szükségleteit ki tudja fejezni.
  • Beszédfogyatékos gyermek képes legyen kapcsolatteremtésre, szükségleteit ki tudja fejezni.
  • Értelmi sérült gyermek tanítható, fejleszthető legyen az óvodai csoportban
  • Autisztikus, pszichés fejlődési zavar miatt akadályozott gyermek alkalmas legyen a közösségi életre, ne veszélyeztesse önmagát vagy társait.

 

Az  integráció általános elvei:

  • Az integrációt az egész nevelőtestület felvállalja
  • A csoportjukban integrációt folytató kollégákat az egész alkalmazotti közösség támogatva segíti
  • Az integrálhatóság minden esetben egyéni döntést igényel, figyelembe véve az összes körülményt
  • Csoportba való beosztás előtt az óvónők személyesen találkoznak a  kisgyermekkel és a  szülőkkel.  Csoportkialakításhoz a vezető óvónő figyelembe veszi az óvodapedagógusok véleményét.
  • Három hónapos próbaidővel történik a felvétel. A sajátos nevelési igényű gyermek befogadása, segítése nem jelenthet túlzott terhet a csoportban élő gyerekek, felnőttek számára.

 

Az integráció nem megvalósítható, ha káros hatása van a SNI gyerekre, a csoportra, a nevelőkre:

  • Ha nem szolgálja a SNI gyerek fejlődését, szükségleteinek kielégítését.
  • Ha óvodapedagógiai eszközökkel nem oldható meg a közösségi együttélés kialakítása a gyerekek között.
  • Ha a pedagógus testi-lelki terhelése túlzott.

 

Befogadó szemlélet alapelvei:

„Az elfogadás mércéje az, hogy valaki mennyire hajlandó a saját értékén emberszámba venni egy sérültet, s mennyire hajlandó beengedni abba a világba, amelyikben valamennyien élünk.” (Zsebe-Bíró)

  • Minden gyermek speciális.  A pedagógus nem az átlaghoz igazodik, hanem minden gyerekben az egyedi, csak rá jellemző sajátosságokhoz.
  • Bármely gyermeknél előfordulhatnak problémák. A problémák természetes velejárói a tanulásnak, nem kizárólagosan az egyénből fakadó gyengeség tünetei.
  • A speciális megsegítés igénybevétele minden gyermek joga. Kiterjed az önismeret, a megismerési technikák, a differenciált bánásmód és az együttműködés biztosítására.
  • A gyógypedagógus komplex segítséget nyújt a befogadó intézménynek.
  • Egyéni fejlesztési terv készül minden gyermekre.
  • A szegregációtól az inklúzióig az integráción keresztül vezet az út.

 

Szakértői Bizottság szakvélemények tartalmaznia kell:

  • A SNI tényének megállapítását, annak okait
  • Az integrált nevelés lehetőségét
  • Nevelési javaslatokat, fejlesztési területeket
  • Intézmény kijelölését név szerint
  • Kontroll vizsgálat időpontját ( 1. vizsgálat után 1 évvel, 12 éves korig értelmi és pszichés zavar esetén 2 évente, testi és érzékszervi fogyatékosság esetén 3 évente)

 

Csoportszervezés elvei:

  • Integráló csoportban maximum 15 gyerek mellett maximum 3 sajátos nevelési igényű gyermeket fogadunk (lehetőleg különböző problémával)
  • Mozgássérültek integrációja elsősorban a földszinti csoportokban történik ( emeleti csoportokban abban az esetben lehetséges, ha a gyermek számára nem okoz gondot a lépcsőn járás)

Eredményes integrálás személyi és tárgyi szükségletei:

  • Inkluzív, befogadó környezet  alkalmazottak, szülők, gyerekek részéről
  • Fogyatékosság típusának megfelelő utazó gyógypedagógus
  • Integráló csoportokban gyógypedagógiai asszisztens
  • Speciális segédeszközök (asztal, szék, mosdó, fejlesztő eszközök)
  • Sérülés specifikus környezet (akadálymentes rámpa, kapaszkodók)
  • Kerületi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézet, mint szakszolgálat közreműködése (utazó gyógypedagógus, tanácsadás)
  • Integráció folytatása a kerületi iskolákban (Bárczy, Pais, Szérűskert,  Tímár, Zipernowszky)

 

A sajátos nevelési igényű gyerekek óvodai integrálásának célja:

  • Közösségbe való beilleszkedésük segítése (alkalmazkodó készség, akaraterő, önállóság, érzelmi élet, együttműködés fejlesztése)  - óvodapedagógiai eszközökkel
  • Képességeik fejlesztése ( vizuális, akusztikus, taktilis, motoros, és nyelvi ) – gyógypedagógiai eszközökkel
    • A hiányzó vagy sérült funkciókat helyreállítani, újakat kialakítani
    • A meglévő ép funkciókat bevonni a hiányok pótlása érdekében
    • Funkciók egyensúlyát kialakítani
    • Speciális segédeszközöket elfogadtatni, használatukat megtanítani
    • Egyéni sikereket segítő tulajdonságokat, funkciókat fejleszteni
  • Befogadóvá váljon az intézmény, lelkileg is

 

 

Az integrációs folyamatban közreműködő partnerek és feladataik:

  • Szakértői és rehabilitációs bizottság: diagnosztizál, javaslatot tesz, kontroll vizsgálatot végez, folyamatosan figyelemmel kíséri a gyermek fejlődését, vizsgálja az intézményi feltételek meglétét
  • Szülő lehetősége a gyermekkel részt venni vizsgálatokon és terápiás foglalkozásokon. Kötelessége a gyermek fejlődése érdekében mindent megtenni.
  • Gyógypedagógus: értelmezi a SZB szakvéleményét, elvégzi a rehabilitációt, speciális egyéni fejlesztést, javaslatokkal segíti az óvodapedagógus munkáját, közreműködik a szülővel való kapcsolattartásban, egyéni fejlesztési tervet készít  (BNO kód esetén)
  • Intézményfenntartó: helyben biztosítja az integrált nevelés feltételeit, a szakértői bizottság felé adatokat szolgáltat az integráló intézményekről
  • Óvoda: A sérült kisgyermek részére is biztosítja a harmonikus, elfogadó, az eredményeket értékelő környezetet. A gyermek iránti elvárásokat az állapotának súlyosságához, jellegéhez igazítja. Terhelhetőségét biológiai állapotához, személyiségjegyeihez igazítja.
  • Óvodapedagógus:

Individuális módszereket alkalmaz.

Szükség esetén egyéni fejlesztési tervet készít (ha nincs BNO kód).

Foglalkozások során a pedagógiai diagnózisban szereplő javaslatokat beépíti.

Nevelési helyzetek megoldása során alternatívákat keres.

Alkalmazkodik az eltérő képességekhez, viselkedésekhez.

Együttműködik a szakemberekkel, javaslataikat beépíti a pedagógiai folyamatokba.

 

 

 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!