GYERMEKVÉDELEM
3.5. GYERMEKVÉDELEM
Cél: A gyermekvédelmi problémák megelőzése, felismerése, kezelése. Segítségnyújtás az érintett családoknak, gyermekeknek a helyi társadalom gyermekvédelmi társszerveivel együttműködve.
Az óvoda környezetének jellemzői gyermekvédelmi szempontból:
Az óvodánkba járó gyerekek többsége panel lakásban él, itt a lakótelepen. A családok általában két gyermeket nevelnek, de járnak hozzánk nagycsaládosok is. A társadalmi-gazdasági élet változásai nyomán a családokban kevés idő jut a gyerekekkel való foglalkozásra. Esztendőről esztendőre nő a válások száma, és ezzel együtt a hátrányos helyzetű gyermekek létszáma is. Az óvodába járó gyerekek egy harmada hátrányos helyzetű, egy ötödük részesül étkezési szociális kedvezményben. A Nevelési Tanácsadó szakvéleménye alapján is egyre több gyermek küzd magatartási, beilleszkedési problémával. A szülők igénylik az óvónőkkel folytatott napi szintű kommunikációt. A felmerülő problémákkal bizalommal fordulnak a gyermekekkel foglalkozó felnőttekhez.
Szempontsor a gyermekvédelmi helyzet évenkénti felméréséhez:
- Hátrányos helyzet (A gyermek szükségleteinek kielégítése korlátozott valamilyen mértékben, de fejlődése nem veszélyeztetett.)
- A család anyagi helyzete szükségessé teszi-e az étkezési térítési díj kedvezményt?
- Milyen mértékben?
- Mi okból? (munkanélküliség, betegség, nagycsalád)
- Részesül-e a család önkormányzati segélyben? (KCSP, RGYT)
- Veszélyeztetettség („Olyan magatartás, mulasztás vagy körülmény következtében kialakult állapot, amely a gyermek testi, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését gátolja vagy akadályozza.”-1997. évi XXX. Tv.)
- Okai?
- Mely téren akadályozza a gyermek fejlődését?
- Tünetei?
- Előzménye?
- Szükséges intézkedés?
A nevelőtestület általános gyermekvédelmi feladatai:
- Elősegíteni a veszélyeztetett és hátrányos helyzetű gyerekek óvodába kerülését, járását.
- A gyermeki jogok biztosítása intézményen belül, szükség esetén védő-óvó intézkedésekre javaslatot tenni.
- Új gyermekek beilleszkedését segíteni.
- A családokat a lehetőségekhez képest minél jobban megismerni.
- Problémákat, tüneteket felismerni, okokat feltárni, szükség szerint szakember segítségét kérni.
- A hátrányok kompenzálására tervet készíteni és végrehajtani.
- A tehetséggondozást elősegíteni.
- Intézményen belüli szociális szolgáltatások megszervezésében közreműködni.
- Egészségügyi vizsgálatok lebonyolításában részt venni, esetleg soron kívül javasolni.
- Az integrált nevelést elősegíteni.
- Rendszeres óvodalátogatást figyelemmel kísérni, jelezni a hiányzásokat.
- Szülőkkel való együttműködő kapcsolat kialakítása, a szülői szerep eredményesebb betöltésének segítése.
- Prevenció minden gyermekre történő kiterjesztése.
A gyermekvédelmi megbízott feladatai:
- A gyermekvédelmi tevékenység összehangolása a nevelőtestületben.
- A hátrányos helyzetű és veszélyeztetett gyerekek nyilvántartásba vétele.
- A csoportos óvónők feltáró tevékenységének segítése.
- Fogadóórákon, családlátogatásokon való részvétel a csoportos óvónőkkel.
- Javaslat a különböző segélyezési formákra, környezettanulmány készítése.
- Adott gyermek érdekében teendő intézkedésekről tanácsadás, intézkedés.
- Kapcsolattartás a Nevelési Tanácsadóval, Gyámhatósággal, Családsegítő Szolgálattal.
- Gyermekvédelemmel kapcsolatos jogszabályváltozások, helyi rendeletek folyamatos figyelemmel kísérése, nevelőtestület tájékoztatása.
- Részvétel a kerületi gyermekvédelmi munkaközösség gyűlésein.
Óvodavezető gyermekvédelmi feladatai:
- Rendszeres egészségügyi felügyelet megszervezése
- Balesetmegelőző intézkedések foganatosítása, egészséges és biztonságos óvodai élet megszervezése
- Gyermekétkeztetés ellenőrzése
- Egészséges életmód biztosítása
- Óvodakötelezettség teljesülésének segítése
- A gyermek adatainak védelme
Általános gyermekvédelmi feladatok megvalósítását segítő tevékenységi formák, módszerek:
- megfigyelés
- anamnézis felvétele
- dokumentum elemzés
- fogadóóra tartás
- családlátogatás
- folyamatos kapcsolattartás a családokkal
- nyílt napok szervezése
- szülőklub szervezése
- egyéni fejlődés dokumentálása, nyomon követése
Speciális gyermekvédelmi feladatok megvalósítását segítő tevékenységi formák, módszerek:
- étkezési kedvezmények elbírálása
- gyermekvédelmi helyzet évenkénti felmérése
- fogadóórán segítő részvétel
- családlátogatáson közreműködés
- környezettanulmány készítés
- kapcsolattartás a segítő intézményekkel, intézkedés
- tájékoztatás
- logopédiai, pszichológiai, fejlesztőpedagógiai, gyógytestnevelési ellátás megszervezése
- alapítvány létrehozása a gyermekekért
- pályázatokon való részvétel a gyerekek óvodai életének gazdagítása érdekében
Az intézményben folyó gyermekvédelmi munkát a gyermekvédelmi munkaközösség vezetője koordinálja.
Gyermekvédelmi információ áramlás módja, követelményei:
A törvényi változásokat figyelemmel kíséri a gyermekvédelmi megbízott (munkaközösség vezető) , az információkat továbbítja a nevelőtestület felé.
A csoportos óvónők tapasztalataik alapján informálják a gyermekvédelmi megbízottat a felmerülő problémákról.
Ha valamelyik gyermek fokozott óvó-védő figyelmet igényel és ez érinti az összevont csoportban töltött időt is, az egész nevelőtestületet tájékoztatjuk e tényről.
A gyermekvédelmi megbízottat és az intézmény valamennyi dolgozóját titoktartási kötelezettség terheli!
A gyermekvédelmi munka ellenőrzése, értékelése a nevelési év elején készült munkaterv alapján történik. Az év végén a gyermekvédelmi megbízott beszámolót készít a nevelési évben történt eseményekről és az elvégzett gyermekvédelmi munkáról.
A gyermekvédelmi felelősök statusának rendezéséről a fenntartó intézkedési terve rendelkezik.
Elvárt eredmény:
A gyermekek fejlődését hátráltató tényezőket feltárjuk.
Munkánkat szociális érzékenységgel és segítőkészséggel végezzük.
A pedagógiai segítő feladatokat elvégezzük.
|