ÉRTELMI FEJLESZTÉS
3.4. ÉRTELMI FEJLESZTÉS ÉS ANYANYELVI NEVELÉS
Értelmi fejlesztés
Célunk: Az óvodás gyerekek egyéni adottságait figyelembe véve, kognitív képességeiknek, készségeiknek aktív fejlesztése és a különböző gondolkodási műveletek gyakorlása.
Fő tevékenységi formáink ennek elősegítésére: a játék, illetve az óvónők által tudatosan tervezett, szervezett tevékenységek. Valamint kihasználjuk a spontán helyzeteket. A változatos tevékenységeket a gyerekek érdeklődő kíváncsiságára építjük, itt a gyerekek tapasztalatokat szerezhetnek a külvilágról, illetve saját magukról.
Feladatok:- különböző szituációkat teremtünk, melyben a gyerekek lehetőséget kapnak az önálló ismeretszerzésre, alkotó gondolkodásra
- a tevékenységek során számukra nem megerőltető, de megvalósítható feladatok megoldására késztetjük a gyerekeket
- ezen tevékenységeket csoportos, mikrocsoportos illetve egyéni szervezeti formában végezzük, mely lehetőséget ad az eltérő képességek kibontakoztatására
- a gyerekek kognitív képességeit szemléletes jellegű, szóbeli és cselekvési feladatokkal egyaránt fejlesztjük, ezekben a feladatokban különböző gondolkodási műveleteket gyakorolhatnak a gyerekek pl.: analízis, szintézis, absztrahálás, kiegészítés, általánosítás, konkretizálás stb.
A tevékenységek a gyerekek számára játékként jelennek meg, nem kényszerűségként, ezáltal mintegy maguk teremtette problémák, feladatok megoldását tűzik ki célul, ezek teljesítése fejleszti értelmi képességeiket, növeli ismereteiket. Az óvónő feladata ezen szituációk megteremtése, teret adva a gyermeki képzeletnek, ötleteknek.
Az ismeretek passzív befogadása helyett, önálló ismeretszerzésre, sokoldalú cselekvésre, aktív, alkotó gondolkodásra késztetjük őket.
Elvárt eredmény:
- biztosítjuk a közvetlen tapasztalatszerzés lehetőségét
- kielégítjük a gyerek érdeklődését, kíváncsiságát
- rendszerezzük a gyerekek ismereteit, tapasztalatait.
- a pedagógus hetirend szerint tervezi, szervezi a foglalkozásokat
|