AZ ÓVODA MŰKÖDÉSE
2. AZ ÓVODA MŰKÖDÉSE
A lakótelepen élő családok általában két gyermeket nevelnek, néhány nagycsaládból is járnak hozzánk gyermekek. A családok gazdasági helyzetét jellemzi, hogy az intézménybe járó gyermekek egy ötöde önkormányzati szociális kedvezményben részesül.
A lakótelepi környezetből adódóan a gyermekek sokszor csak szűk ismeretekkel, kevés tapasztalattal rendelkeznek a természeti és társadalmi környezetükről.
A lakótelepi, átlagosan 55 m2-es lakások kevés mozgáslehetőséget adnak a gyermekek számára. A társadalmi-gazdasági élet változásai nyomán a családban kevés idő jut beszélgetésre, mesemondásra-mesehallgatásra, közös játékra. Tehát feladatunk, főként ezeket a területeket megcélozva, fejlesztőmunkánkkal kiegészíteni a családi nevelést.
2.1. SZEMÉLYI FELTÉTELEK
A nevelőtestület tagjai felsőfokú óvónőképzőt végeztek, egy óvónő középfokú angol, egy alapfokú német, egy alapfokú roma nyelvvizsgával rendelkezik. A nevelőtestület tagjai rendszeresen részt vesznek kerületi és fővárosi szintű továbbképzéseken.
Felsőfokú posztgraduális végzettségeink:
BTF szakosító továbbképzés Óvodai menedzser szak 3 fő -szakvizsga
Bárczy Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola intenzív továbbképzés
„Írás-olvasás nehézségei” szak 1 fő
Körös Főiskola Óvodapedagógusi gyógytestnevelés szak 1 fő - szakvizsga
Felsőfokú drámajáték vezető 1 fő
Gyógypedagógiai asszisztens 1 fő
ElTE Bárczy G. Főiskolai kar Fejlesztőpedagógiai szak 1 fő - szakvizsga
Miskolci Bölcsész Egyetem Posztgraduális pszichológus képzés 1 fő (folyamatban)
ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar Gyógypedagógiai Továbbképző Központ Nyelv –és beszédfejlesztő pedagógus képzés 1 fő – szakvizsga (folyamatban)
Oktatási minőségügyi manager 1 fő
Fókusz tréner 1 fő
Intézményünkben szakmai teamek működnek:
· Gyermekvédelem
· Minőségfejlesztés
· 4 szakmai team változó nevelési területeken (jelenleg mozgásfejlesztés, anyanyelvi nevelés,környezeti nevelés, zenei nevelés területeken)
Az óvónőpárok együttműködésének elvei:
A nevelési programban megfogalmazott alapelveken túl is teljes összhangban végezzék napi munkájukat a csoportban, hiszen a gyermek harmonikus fejlődése érdekében fontos, hogy egész nap azonos nevelői hatások érjék őket (napirend, szokásrend).
Szakmai tudásban, nevelői attitűd tekintetében jól kiegészítsék, erősítsék egymást.
Óvónők –dajkák munkakapcsolatának elvei:
A nevelőmunkát szakképzett dajkák segítik.
A folyamatos napirend, gondozási teendők, szokásrend, játékszervezés tekintetében az óvónő útmutatása szerint végezzék a csoportban munkájukat a dajkák, rendszeres megbeszélések alapján (évkezdéskor, programszervezéskor, új dolgozó érkezésekor).
Együttműködés, nyitottság a másik munkakörébe tartozó feladatok ismerete, megbecsülése jellemezze a kapcsolatukat.
Az óvoda álláshelyei jelenleg igény a program megvalósításához
Óvodapedagógus 15 --------------------
Dajka 10
Adminisztrátor 1 --------------------
Kertész-karbantartó 1 --------------------
Egyéb fejlesztőmunkát végző
felsőfokú végzettségűek:
pszichológus 0,5
gyógytestnevelő 0,25
fejlesztőpedagógus 0,25
utazó logopédus heti 8 órában további 4 óra
------------------------------------------------------------------------------------------------
Összes álláshely: 28 óraszámbővítés a szakszolgálattól
A program anyanyelvi-kommunikációs képességeket fejlesztő dominanciája és az óvodába járó gyermekek beszédkészségének állapota szükségessé teszi szakképzett logopédus jelenlétét heti 12 órában (utazó logopédussal is megoldható).
A részképességek terén lemaradt gyerekek felzárkóztatásában segít a hetente kétszer jelenlévő fejlesztőpedagógus, aki egyénileg vagy mikrocsoportos formában foglalkozik a gyerekekkel.
Mozgásfejlesztő programunk hatékonyságát növeli a gyógytestnevelő kolléga munkája is, aki hetente kétszer foglalkozik a rászoruló gyerekekkel, segítséget nyújt mozgásszervi, belgyógyászati problémákra és szenzomotoros fejlesztést is végez.
Integrált nevelés eredményességéhez további feltételek szükségesek (lásd.3.6. fejezetben).
Az étkezők számát tekintve (átlag 180 fő) melegítő-tálaló konyháinkon 2 konyhai dolgozó tudja ellátni a feladatokat.
Az épület belső paraméterei indokolják 1 takarító alkalmazását. 3000m2-es kertünk gondozását - mely alapköve az egészséges életmód alakításának - 8 órában foglalkoztatott kertész tudja maradéktalanul ellátni.
Az egyre növekvő adminisztratív feladatokhoz nélkülözhetetlen 8 órában adminisztrátor alkalmazása.
|