ALAPELVEK, ÓVODAKÉP, KÜLDETÉSNYILATKOZAT/1
1.3. ALAPELVEK, ÓVODAKÉP, KÜLDETÉSNYILATKOZAT
mottó:
„Engem ne emeljen magasba senki,
Ha nem tud addig tartani,
Míg tényleg megnövök.
Guggoljon ide mellém,
Ki nem csak hallani,
De érteni akar,
Hogy közel legyen a szívdobogásunk.” / Birtalan Ferenc/
Programunk alapelveinek megfogalmazásakor a gyermekek mindenek felett álló érdekeinek biztosítását helyeztük a középpontba.
Esztétikus környezetet, érzelmi biztonságot nyújtunk számukra, felelősségteljesen neveljük őket. Tiszteletben tartjuk egyéni szükségleteiket, fejlődési, érési tempójukat. Megteremtjük számukra a megismerés, tapasztalás, kérdezés, alkotás lehetőségeit. Sikerélményhez, elismeréshez juttatjuk őket.
Nevelési programunkat az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja alapján készítettük el.
A Csicsergő Óvoda küldetésnyilatkozata
Közös célunk, hogy a szülőkkel együttműködve a lehető legjobb feltételeket biztosítsuk a 3-7 éves kisgyermekek érzelmi biztonságának megteremtéséhez, felhőtlen, örömteli gyermekkoruk megóvásához, képességeik kibontakoztatásához.
Legfontosabb értékeink a szeretet, az egyéni bánásmód, az élménynyújtás és a játék.
Hisszük, hogy óvodáskorban a kisgyermeknek legfőképpen arra van szüksége, hogy minél többet mozogjon, kommunikáljon és minél többféle módon érzékelje a világot.
Mindezekhez olyan otthonos és esztétikus környezetet teremtünk, melyben a kisgyermek és felnőtt egyaránt jól érzi magát.
Célunk a családdal együttműködve - érzelmileg biztonságos környezetben - a gyermekek szocializációjának elősegítése, pozitív személyiségjegyeik erősítése.
Az óvodai nevelésünk feladata a gyermek testi-lelki-szociális szükségleteinek kielégítése, alapvető szokások kialakítása, differenciált személyiségfejlesztés.
Nevelési feladatunknak tekintjük különösen, hogy:
- fejlesszük a gyerekek játéktevékenységét tartalmában és eszközeiben,
- felkeltsük érdeklődésüket a környezetük iránt,
- biztosítsuk a gyerekek számára a mozgás, a beszéd, és a gondolkodás fejlődésének optimális feltételeit.
Nevelési eszközeink a játék, munka, tanulás. A gyermek tevékenység közben szerez tapasztalatokat, fejlődnek képességei. Mivel a gyermek alaptevékenysége óvodáskorban a játék, egész nap folyamán biztosítjuk a különböző játéktevékenységek feltételeit, melynek során fejlesztjük észlelését, mozgását, beszédét. E hármas egység magában foglalja a gyermeki személyiségfejlesztés összes lehetőségét. Kiemelt nevelési területként kezeljük tehát:
- a mozgásfejlesztést,
- az anyanyelvi-kommunikációs nevelést,
- a környezet megismerésére nevelést.
A mozgásfejlesztésről
Feladatunk:
- a mozgásigény kielégítése,
- a motoros (erő, ügyesség, gyorsaság, állóképesség) és értelmi képességek fejlesztése.
A mozgásos tapasztalatszerzéssel elősegítjük az idegrendszer érését is.
A mozgásfejlesztés az anyanyelvi neveléssel párhuzamosan a gondolkodás fejlesztésének alapjai. A nagymozgások, téri tájékozódás, finommotorika, kézdominancia erősítésével elkerülhetjük a későbbi írás-olvasási nehézségeket, fejlesztjük a részképességeket. Ez irányú fejlesztő munkánkat preventív jelleggel végezzük.
Az anyanyelvi nevelésről
Célunk képessé tenni a gyermeket:
- szociális kapcsolatokban való részvételre nyelvi eszközökkel is,
- érzelmei, gondolatai kifejezésére, mások szavainak, érzéseinek megértésére,
- irodalmi élmények befogadására, a későbbi írás-olvasás elsajátítására.
Feladatunk a beszédészlelés, beszédértés és a beszédkészség fejlesztése. A fejlesztés tartalmi összetevői a hangok tiszta ejtése, a szókincsbővítés, a magyar nyelvnek megfelelő hangsúly, hanglejtés, mondatfajták használata. Napi rendszerességgel szervezünk anyanyelvi játékokat. A nyelvi hibákat tapintattal javítjuk, elsődleges a helyes mintaadás. Az anyanyelvi nevelés áthatja az egész napi tevékenységet, a nevelési folyamat kerete.
A környezet megismerésére nevelésről
A természeti és társadalmi környezet megismerésére nevelés célja, hogy felkeltsük a gyermek kíváncsiságát, kialakítsuk gyermek és környezetének harmonikus viszonyát. Lehetőség szerint mindent saját környezetében figyelünk meg, sétákat, kirándulásokat szervezünk. Amit lehet az óvodában közel hozunk a gyerekekhez, állatokat gondozunk, zöldséges –és virágoskertet művelünk az udvaron. Egy adott témát komplex módon körüljárunk / mozgás, észlelés, ábrázolás, ének, vers /. A környezeti témákhoz kapcsolódva tervezzük meg a többi tevékenységet. Megismertetjük a gyerekeket népi mesterségekkel, népszokásokkal.
Az óvodai élet tevékenységformái:
- játék
- testnevelés, mozgásos játékok
- környezetünk megismerése
- mese-vers
- rajzolás, mintázás, kézimunka
- ének-zene
- munka
- játékba integrált tanulás
- Az óvodáskor végére elvárt eredmény, hogy a gyermekek testileg-lelkileg, értelmileg és szociálisan eljussanak –egyéni adottságaikhoz mérten – képességeik optimális fejlettségi szintjére.
Kiegészítő tevékenység
Az óvoda alapfeladata a komplex személyiségfejlesztés. Emellett kiegészítő tevékenységként tanfolyamokat szervezünk szülői igény szerint az intézménybe járó gyermekek számára. Alaptevékenységünk erősítését szolgálja az uszodai vízhez szoktatás (hetente kétszer homogén középső csoportokból), és az úszásoktatás (heti két alkalommal homogén nagycsoportokból). Játékos módon ismerkedhetnek az angol nyelvvel a gyerekek. Lehetőséget nyújtunk délutánonként torna, néptánc, kézműves foglalkozásokon való részvételre.
Óvodai életünk ünnepei
Mikulás, Advent - Karácsony, Farsang, Húsvét. Ezen alkalomra a csoportos óvónők feladata az érzelmi, hangulati előkészítés. Verssel, mesével, dallal, ajándékkal, dekoráció készítésével készülünk az ünnepekre. Fontosnak tartjuk, hogy az egész óvoda közösen ünnepeljen, fokozva a gyermekekben az összetartozás érzését, a közös élmény erejét. Születésnapjukon csoportközösségben köszöntjük a gyermekeket.
Nyitott ünnepeink
Szüreti vigasság, adventi örömzenélés,karácsonyi játszó délután, csicsergő nap, gyermeknap, anyák napja, búcsúzó. Ünnepségeink alkalmával tartózkodunk a gyerekek hosszas szerepeltetésétől, elsődleges célunk az élménynyújtás számukra.
|