Tájékoztató sajátos nevelési igényű gyermek óvodai ellátásáról
2011.04.06. 14:55
Az Almáskert Óvoda, Óbudai Csicsergő tagóvodájában - vállaljuk annak a kisgyermeknek az integrációját, aki:
-
szakértői bizottság véleménye alapján integráltan nevelhető, és
-
III. kerületi lakos, és
-
mozgássérült, vagy beszédfogyatékos, vagy enyhén értelmi fogyatékos, vagy a nevelési-tanulási folyamatban akadályozott és
-
fejlesztéséhez az intézmény rendelkezik a szükséges személyi és tárgyi feltételekkel.
Az integrálás lehetőségének további feltételei:
-
mozgássérült gyermek képes legyenlegalább segédeszközzel helyváltoztatásra, segítséggel önellátásra, szobatiszta legyen, képes legyen kapcsolatteremtésre, szükségleteit ki tudja fejezni,
-
beszédfogyatékos gyermek képes legyenkapcsolatteremtésre, szükségleteit ki tudja fejezni,
-
értelmi sérült gyermektanítható, fejleszthető legyen az óvodai csoportban,
-
pszichés fejlődési zavar miatt akadályozott gyermekalkalmas legyen a közösségi életre, ne veszélyeztesse önmagát vagy társait.
Az integráció általános elvei:
-
az integrációt az egész nevelőtestület felvállalja,
-
a csoportjukban integrációt folytató kollégákat az egész alkalmazotti közösség támogatva segíti,
-
az integrálhatóság minden esetben egyéni döntést igényel, figyelembe véve az összes körülményt,
-
felvétel előtt
-
a szülő részletesen tájékoztassa az óvodát a kisgyermek fejlődéséről, eddigi vizsgálati eredményekről,
-
ismerkedési szakaszban a kisgyermek és szülője minimum egy hetet töltsön az óvodai csoportban
-
a szülő az óvodai szokások tanításában nyújtson segítséget a kisgyermeknek, az óvodapedagógusoknak mutassa meg, hogyan tudnak gyermekével kapcsolatot teremteni, irányítani őt
-
a szakértői bizottság véleményének megismerése után nyilatkozik az óvoda a befogadásról, ezt követően végezheti a bizottság az intézmény kijelölését
-
az eddigi vizsgálati eredmények ismeretében konzultálnak a szülővel a gyógypedagógusok, pszichológus, gyógypedagógiai asszisztens, óvodapedagógusok, óvodavezető, tagóvoda vezető
-
csoportba való beosztás előttaz óvodapedagógusok személyesen találkoznak a gyermekkel és a szülőkkel. Csoportkialakításhoz az óvodavezető figyelembe veszi az óvodapedagógusok véleményét,
-
az első három hónapbankiemelt figyelmet fordítunk a szülőkkel történő kölcsönös kommunikációra, mely idő alatt eldönthető, hogy a gyermekek optimális fejlődésének feltételei biztosítottak e az adott csoportban, intézményben.
-
a sajátos nevelési igényű gyermek befogadása, segítése nem jelenthet túlzott terhet a csoportban élő gyerekek, felnőttek számára.
Az integráció nem megvalósítható,
-
ha káros hatása van a SNI gyerekre, a csoportra, a nevelőkre,
-
ha nem szolgálja a SNI gyerek fejlődését, szükségleteinek kielégítését,
-
ha óvodapedagógiai eszközökkel nem oldható meg a közösségi együttélés kialakítása a gyerekek között,
-
ha a pedagógus testi-lelki terhelése túlzott.
A Szakértői Bizottság szakvélemények tartalmaznia kell:
-
a SNI tényének megállapítását, annak okait,
-
az integrált nevelés lehetőségét,
-
a nevelési javaslatokat, fejlesztési területeket,
-
az intézmény kijelölését név szerint,
-
a kontroll vizsgálat időpontját ( 1. vizsgálat után 1 évvel, 12 éves korig értelmi és pszichés zavar esetén 2 évente, testi és érzékszervi fogyatékosság esetén 3 évente)
A csoportszervezés elvei:
-
integráló csoportban maximum 15 gyerek mellett maximum 3 sajátos nevelési igényű gyermeket fogadunk (lehetőleg különböző problémával),
-
mozgássérültek integrációja elsősorban a földszinti csoportokban történik ( emeleti csoportokban abban az esetben lehetséges, ha a gyermek számára nem okoz gondot a lépcsőn járás)
Az eredményes integrálás személyi és tárgyi szükségletei:
-
inkluzív, befogadó környezet, alkalmazottak, szülők, gyerekek részéről,
-
fogyatékosság típusának megfelelő utazó gyógypedagógus,
-
integráló csoportokban gyógypedagógiai asszisztens,
-
speciális segédeszközök
-
sérülés specifikus környezet - akadálymentes rámpa, kapaszkodók -,
-
kerületi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézet, mint szakszolgálat közreműködése - utazó gyógypedagógus, tanácsadás -,
-
integráció folytatása a kerületi iskolákban (Bárczy, Szérűskert, Tímár,)
A sajátos nevelési igényű gyerekek óvodai integrálásának célja:
-
közösségbe való beilleszkedésük segítése (alkalmazkodó készség, akaraterő, önállóság, érzelmi élet, együttműködés fejlesztése) - óvodapedagógiai eszközökkel,
-
képességeik fejlesztése ( vizuális, akusztikus, taktilis, motoros, és nyelvi ) – gyógypedagógiai eszközökkel,
-
a hiányzó vagy sérült funkciókat helyreállítani, újakat kialakítani,
-
a meglévő ép funkciókat bevonni a hiányok pótlása érdekében,
-
funkciók egyensúlyát kialakítani,
-
speciális segédeszközöket elfogadtatni, használatukat megtanítani,
-
egyéni sikereket segítő tulajdonságokat, funkciókat fejleszteni,
-
befogadóvá váljon az intézmény, lelkileg is.
|